Există două specii principale de boabe de cafea în lume: cafea Arabica și cafea Robusta. Mai mult de trei sferturi din boabele care sunt vândute în lume astăzi sunt de cafea Arabica, iar cea mai mare parte a restului sunt de cafea Robusta.

Cafea Robusta

Aceste boabe sunt de o calitate mai proastă decât Arabica, și sunt crescute în mod tipic la altitudini mai mici. Ele sunt mai ușor de cultivat, sunt mai rezistente la boli și produc o recoltă mai mare. Boabele de Robusta au mai mult un gust astringent și conțin o cantitate mai mare de cofeină.

Cafea Arabica

Acestea sunt boabe de calitate mai mare și sunt denumite cafea gourmet. Ele au jumătate din cantitatea de cofeină a boabelor Robusta si au arome mai plăcute și proprietăți aromatice. Cele mai multe soiuri de boabe Arabica sunt denumite după țara sau regiunea de unde provin.Alte specii de boabe includ: benghalensis, cafea Bengal; Coffea congensis, cafea Congo; Coffea Liberica, cafea liberiană; Coffea stenophylla, cafea din Sierra Leone; Coffea excelsia, o altă cafea liberiană; bonnieri Coffea; gallienii Coffea; și Coffea mogeneti. Totuși, aceste boabe sunt inexistente pe piața de export.

Dacă ai văzut întotdeauna cafeaua ca pe un viciu — unul la care nu ești dispus să renunți — vei fi fericit să afli că este de fapt o super băutură. Și dacă faci sport, cofeina poate avea efecte benefice asupra antrenamentelor tale. Iată cinci motive pentru a te bucura de cafea ca parte a unui stil de viață activ, dar și cinci reguli pentru a îți lua 'doza' într-un mod sănătos.

Îmbunătățește circulația

Un studiu recent al cercetătorilor japonezi a verificat efectele cafelei asupra circulației la persoane care nu erau băutoare regulate de cafea. Fiecare participant a băut o ceașcă de cafea (fie cu cofeină, fie fără). După aceea, cercetătorii au măsurat circulația sângelui în deget pentru a verifica fluxul sanguin în vasele de sânge mai mici. Cei care au băut cafea normală (cu cofeină) au avut o circulație cu 30% mai bună în următoarele 75 de minute în comparație cu cei care au băut cafea decafeinizată. O circulație mai bună înseamnă un antrenament mai bun, pentru că mușchii au nevoie de oxigen.

Reduce durerile

Cercetătorii de la Universitatea din Illinois au tras concluzia că consumul de două-trei cești de cafea cu o oră înainte de un antrenament intens de 30 de minute reduce durerile musculare. Cofeina vă poate ajuta să împingeți un pic mai tare în antrenamentele de forță, rezultând într-o îmbunătățire a forței și/sau a rezistenței.

Îmbunătățește memoria

Un studiu publicat la Universitatea John Hopkins a arătat că cofeina îmbunătățește memoria pentru până la 24 de ore după ce a fost consumată. Cercetătorii le-au dat oamenilor care nu consumau în mod regulat cofeină fie un placebo fie 200mg de cofeină după 5 minute după ce au studiat o serie de  imagini. În următoarea zi, ambele grupuri au fost rugate să își aducă aminte imaginile și grupul care a băut cofeină a punctat mult mai bine. Acest boost al creierului poate fi util și când faceți antrenamente fizice.

Prezervarea musculară

Într-un studiu pe animale, cercetătorii sportivi de la Universitatea Coventry au descoperit că cofeina ajută să diminueze pierderea forței musculare care are loc odată cu îmbătrânirea. Efectele benefice au fost observate la diafragmă, care este principalul mușchi folosit la respirație. Rezultatele au indicat că un consum moderat de cofeină poate ajuta la prezervarea formei fizice și la reducerea accidentărilor care vin cu vârsta.

Mai multă energie musculară

Un alt studiu recent a arătat că puțină cofeină după antrenament poate fi benefică, în special pentru atleții care fac sport în fiecare zi. Un consum de carbohidrați combinat cu cofeină comparat cu un consum doar de carbohidrați a rezultat într-o creștere cu 66% a glicogenului din mușchi la 4 ore după un antrenament foarte intens. Glicogenul, care este o formă de carbohidrați stocată în mușchi, servește ca o 'baterie' plină de energie pentru exerciții de forță și de anduranță. Cu cât ai mai mult glicogen, îți mărești abilitatea ca următorul antrenament să fie mai intens și/sau mai lung.

Toate aceste vești nu înseamnă însă că trebuie să începi să bei cafea în loc de apă. Urmează aceste 5 reguli de bază pentru a beneficia de efectele bune ale cafelei:
  • Nu abuza. Cantitatea maximă de cafea recomandată pentru a îți îmbunătăți performantă cu efecte secundare minime este de maxim 6mg per kg de masă corporală, care înseamnă cam 400mg pe zi pentru o femeie de 60kg.
  • Continuă să bei foarte multă apă.
  • Fii consistent cu cantitatea de cafea pe care o bei. Corpul se va ajusta și te vei deshidrata mai greu. Cu alte cuvinte, nu bea două cești de cafea într-o zi și patru în următoarea.
  • Înlocuiți zahărul și laptele normal cu lapte de migdale și scorțișoară, care sunt mult mai sănătoase.
  • Nu bea cafea cu mai puțin de 6 ore înainte de culcare. Ascultă-ți corpul! Dacă te bazezi pe cafea pentru energia pe care ți-o dă, ar trebui să îți analizezi rutina zilnică și să afli care este sursa oboselii. Poate nu mănânci destul, poate dormi prea puțin sau poate te antrenezi prea mult.
Unul dintre modelele mele preferate de latte art este laleaua. Turnarea este un pic mai complicată decât la inimă, dar cu ceva mai mult exercițiu, vei obține un model mult mai spectaculos.


Nu am să mai scriu pașii care trebuie urmați pentru a realiza laleaua, pentru că toată lumea vrea să vadă exact cum se face turnarea. Așa că nu vă fie frică și încercați ce vedeți în următorul video!

Caffe latte, tradus în mod direct, este doar cafea și lapte. Inițial, această băutură a fost făcută doar la domiciliu și consumată la micul dejun . Dar uitându-te la meniul de la Starbucks, ar fi greu să identifici începuturile acestei băuturi. Latte-urile cu caramel și tot felul de condimente sezoniere sunt variații (unii ar spune bastarde) ale băuturii pe bază de espresso.

Pentru cei care cred că o cafea cu lapte are gust mai bun în forma sa cea mai simplă, dar totuși doresc să îmbunătățească experiența cafelei de dimineață, latte art este modul cel mai pur de a îți decora băutura. Cele mai simple trei modele pe care le poți realiza sunt inima, laleaua și rosetta.

Latte art-ul se poate realiza și fără espresso sau espressor. De exemplu se poate face cafeaua la moka pot și spuma de lapte cu un tel electric mic (5 lei la Ikea). Îți ia ceva timp să nimerești consistența bună, dar ideea e că nu îți trebuie aparatură foarte scumpă pentru a face latte art!

Modelul de inimă e cel mai simplu și vă recomand să începeți cu el. În continuare vă arăt cum se face acest model, urmând ca în posturile ulterioare să descriu și modelele de lalea și rosetta.



1. Înclinați ceașca și începeți să adaugați lapte în centrul ceștii pentru a încorpora spuma de lapte și espresso-ul.

2. Turnând în continuare laptele cu viteză constantă, îndreptați ușor ceașca.

3. Odată ce forma de lapte din centrul cănii este de aproximativ de mărimea unei monede de 50 de bani, reduceți viteza de turnare și începeți să "tăiați"  spre centru. Astfel se va forma inima.

Dacă nu vă iese din prima, nu vă îngrijorați, nimănui nu îi iese. Exercițiul este cheia succesului.

Și pentru că un film face cât o sută de poze și cât o mie de cuvinte...



Nu multă lume știe că o boabă de cafea nu este de fapt o boabă, ci mai degrabă o sămânță.

Vă veți spune: "nu sunt boabele semințe și semințele boabe?" În mod surprinzător, nu. De fapt, deși boabele sunt întotdeauna semințe, semințele nu sunt întotdeauna boabe. O boabă este doar un fel de sămânță. Mai precis, acesta este numele semințelor familiei Fabaceae (cunoscută și sub numele Leguminosae) din care planta de cafea nu face parte;astfel, "boabele" de cafea nu sunt de fapt boabe.




Iată câteva alte informații interesante legate de cafea:
  • Boaba de cafea este de fapt sămânța plantei de cafea, din interiorul fructului de cafea.
  • Aproape toată cafeaua din lume este crescută între douăzeci și cinci de grade nord și douăzeci și cinci de grade sud de ecuator.Temperatura corespunzătoare pentru a crește cafeaua este între 15 și 20 de grade Celsius.
  • Pentru "boabe" de înaltă calitate, cafeaua trebuie să fie cultivată la altitudini înalte.Mai puțin oxigen în aer permite copacului sa se maturizeze pentru mai mult timp.
  • Odată ce un copac de cafea a fost plantat, este nevoie de aproximativ cinci ani până când poate fi folosit pentru o cultură.
  • Arborii de cafea care cresc în regiuni umbroase produc cafea de calitate superioară, deoarece este nevoie de mai mult timp pentru ca fructele să se coacă.
  • Cafeaua este a doua cea mai tranzacționată marfă din lume după petrol.
  • Unele dintre cele mai puternice de afaceri din lume, inclusiv Lloyds din Londra și New York Stock Exchange, au început ca și cafenele.
  • Un arbore de cafea are o durată de viață de aproximativ 50-70 de ani.
  • În medie, 1,4 miliarde de cești de cafea sunt băute pe zi.
  • Zațul de cafea pus în pământul plantelor de apartament va contribui la revitalizarea plantelor.
  • Cafeaua, băută fara aditivi, este o băutură naturală cu zero calorii.
  • George Washington a inventat cafeaua instant. Nu, nu președintele american George Washington, ci un chimist englez, George Constant Washington.
  • Cea mai scumpă cafea din lume este cafeaua ale căror fructe trec prin tractul digestiv al Kopi Luwak (o pisică indoneziană de dimensiuni mici). Boabele sunt apoi recoltate din excrementele animalului, curățate, prăjite, și vândute. Această cafea costă de la 200$ la 1200$ pe kilogram. 



Cafeaua este o băutură fără de care refuz să încep ziua, ca mulți dintre voi, sunt sigur. Din fericire, cafeaua este, de fapt sănătoasă pentru noi, fără a adăuga nimic la ea. Cafeaua este o sursă fantastică de vitamina B, magneziu, mangan, fibre, zinc, cupru, și crom. Este dovedit că stimulează concentrarea mentală, luptă împotriva diabetului și a bolii Parkinson, reduce depresia, ne dă energie, și ne ajută să ne simțim bine. În timp ce prea multă nu este niciodată un lucru bun, un pic de cafea în fiecare zi are beneficiile ei. În plus, cafeaua este pur și simplu delicioasă, și ar trebui să te bucuri de ea - atât timp cât știi cum să faci acest lucru sănătos.

Problema cu cafeaua vine atunci când adăugați creme cu uleiuri hidrogenate, zahăr rafinat și îndulcitori artificiali sau arome care conțin aditivi nocivi. Dacă nu sunteți sigur cum să faceți o cafea sănătoasă sau dacă sunteți în căutarea ingredientelor sănătoase pentru a da aromă cafelei, nu îți face griji, am niște opțiuni fantastice dintre care poți alege!

1. Adăugați ștevie

Ștevia este un îndulcitor natural ce nu conține ingrediente artificiale și atunci când este cumpărat dintr-o sursă de încredere, nu va fi amar și nu va conține aditivi și alergeni. Cel mai bine este să cumperi ștevie organică, atunci când se poate, astfel încât să fii sigur că e de calitate. Adăugarea de ștevie la băuturi este o modalitate simplă de a le îndulci, fără nici un pic de zahăr. Se folosesc două pachete sau două picături de ștevie lichid la o cană de cafea.

2. Adăugați arome fără alcool

Daca ești un fan al cafelei aromate, vei fi bucuros să știi că îți poți face propria cafea aromată acasă. Tot ce trebuie să faci este să adăugați un strop de aromă peste cafeaua râșnită înainte de preparare. Mie îmi place vanilia, dar puteți alege dintr-o varietate.

3. Folosiți cafea organică

Boabele de cafea organice vă asigură că nu există pesticide în cana cu cafeaua de dimineață. Este chiar mai bine dacă alegeți un brand fair-trade, care asigură, de asemenea, că producătorii de cafea au fost tratați în mod corect și au primit salarii echitabile.

4. Adăugați un pic de scorțișoară

Din moment ce cafeaua este o sursă bogată de crom, acesta susține în mod natural nivelurile de zahăr din sânge sănătoase . Scorțișoara este, de asemenea, o sursă bogată de crom, deci adăugând astfel un strop de scorțișoară în cafea este o modalitate foarte bună de a crește acest beneficiu. Cromul nu numai că sprijină niveluri sănătoase de zahăr din sânge, dar poate, de asemenea îndepărta pofta de dulce.

Tu cum îți bei cafeaua?

Moka Pot-ul se bucură de o revenire în ultimul timp printre toți entuziaștii de cafea. Ne place pentru o mulțime de motive - simplitatea lui și istoria. Ne place, de asemenea, faptul că se poate produce un espresso destul de rafinat pentru mai puțin de 10.000 $. Ceea ce nu e niciodată un lucru rău.


Pasul 1

Se macină aproximativ 20-22 grame de cafea la fel de fin ca pentru un shot de espresso.




Pasul 2


Se umple jumătatea de jos a pot-ului Moka cu apă, care este deja fiartă.





 

Pasul 3

Se pune sita de metal, similară unui capac, în interiorul componentei de jos.





 

Pasul 4

Se adaugă cafeaua și se scutură ușor pentru a se distribui în mod uniform în sită.





 

Pasul 5

Utilizați degetul arătător pentru a distribui cafeaua. Pentru cele mai bune rezultate, gândiți-vă la mișcarea de la ora 12 la ora 6 pe un ceas, apoi de la 3 la 9, etc.






 

Pasul 6

Se înșurubează partea de sus a Moka-ului. Trebuie să fiți atenți, partea de jos este foarte fierbinte.





 

Pasul 7

Se pune pot-ul pe aragaz pe foc mediu (se poate folosi si o sursă de căldură electrică).





 

Pasul 8

Când apa din camera de jos se apropie de fierbere, presiunea va împinge un flux de cafea încet în camera superioară. În cazul în care lichidul se ridică cu putere prea mare, apa e prea fierbinte, în cazul în care nu iese destul lichid, flacăra este prea mică. Este gata când auziți un șuierat și încep să iasă bule de aer din ce în ce mai mari.

Fiți foarte atenți când turnați cafeaua, întrucât mânerul Moka pot-ului poate fi fierbinte.





 

Pasul 9

Bucurați-vă de un espresso făcut acasă.